.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چرا مجلس به نجفی‌ومیلی‌منفرد رای نداد؟
حسن روحانی، دولت خود را دولت "راستگویان" نامید و ناراست‌گویی یکی از عوامل اصلی عدم رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش شد.

شمال نیوز: سرانجام ماراتن چهار روزه نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم، رای اعتماد به 15 نفر از وزرای پیشنهادی بود.

نمایندگان در بررسی‌های فشرده خود به این نتیجه رسیدند که سه نفر از وزرای پیشنهادی یعنی جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صلاحیت حضور در دولت یازدهم را ندارند.

حجت الاسلام حسن روحانی در روز اول بررسی صلاحیت‌ها و در معرفی وزرایی که برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرده بود، گفت که کابینه یازدهم «کابینه راستگویان» خواهد بود. البته طی چند سال گذشته و به خصوص بعد از حوادث و ماجراهای بعد از انتخابات 88 واژه دروغگویی بی‌محابا به عرصه سیاسی کشور وارد شده و استفاده می‌شود اما بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس و پخش زنده این مراسم از رسانه ملی نشان داد اگر اشتباهی هم در انتخاب وزرا صورت گرفته باشد و یا اختلاف نظری دراین زمینه بین رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس وجود داشته باشد، در ‌‌نهایت این مجلس است که با توجه به اطلاعات مستند دریافتی خود به بررسی صلاحیت‌ها و ادعا‌ها می‌پردازد و در شکل‌گیری کابینه  اعتدال و راستگویان به روحانی کمک می‌کند.

رای نمایندگان به وزرای پیشنهادی و عدم اعتماد آن‌ها به سه تن از وزرای معرفی شده اما معنای دیگری هم داشت و آن جدی بودن مردم و به تبع آن‌ها، نمایندگانشان در مجلس نسبت به رخدادهای سال 88 و فتنه بعد از انتخابات ریاست جمهوری است؛ اینکه مردم و نمایندگانشان در خانه ملت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند کسانی که با این فتنه مرتبط بوده و در شکل‌گیری و هدایت آن نقش داشته‌اند، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در بدنه دولت نفوذ کرده و مسیر رسیدن به اهداف آن را با چالش مواجه کنند.

عدم اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و علوم را می‌توان به این مسئله مرتبط دانست و نتیجه گرفت اولویت اول مجلس در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، اطمینان نداشتن آن‌ها به فتنه‌گران و افرادی است که صداقت را در گفتار و رفتار خود رعایت نمی‌کنند. آنهایی که در سال88 با دروغ تقلب، فضای سیاسی کشور را به تشنج کشیده و شیرینی پیروزی رای 40 میلیونی مردم را با آشوب‌های بعد از آن از بین بردند.

پیام دیگر نمایندگان به کابینه یازدهم و شخص رئیس‌جمهور، قاطعیت آن‌ها در برخورد با وزیرانی است که به هر دلیل از انجام وعده‌های خود کوتاهی کنند. شاید بتوان رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را در این راستا ارزیابی کرد چرا که بسیاری از نمایندگان معتقد بودند سابقه کاری و همچنین تحصیلی مسعود سلطانفر ربطی به حوزه تخصصی جوانان و ورزش ندارد و او نمی‌تواند مدیر شایسته‌ای برای این حوزه باشد.

اگر نخواهیم همچنان مانند برخی مخالفان تندروی 2دولت گذشته از واژه دروغگویی استفاده کنیم، باید به چند مورد از خلاف‌گویی‌های وزرای پیشنهادی که نتوانستند رای اعتماد مجلس را جلب کنند، اشاره کنیم.

*نجفی و کابوس فتنه 88

از‌‌‌ همان ابتدای معرفی «محمدعلی نجفی» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی حسن روحانی، بسیاری از افرادی که تحرکات او را در ماجرای بعد از انتخابات 88 رصد و پیگیری می‌کردند، با این اقدام مخالفت کردند و همراهی او با سران فتنه در سال 88 را آنقدر پر رنگ می‌دیدند که از مجلس خواستند که نگاهی دقیق به کارنامه کاری او به عنوان عضو شورای شهر تهران در زمان فتنه 88 داشته باشد.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد سال جاری و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، آنقدر حنای تقلب رنگ باخته بود که بسیاری از همراهان فتنه را به این فکر اندازد که دیگر راجع به اظهار‌نظر‌ها و کارنامه کاری خود در آن ایام صحبتی به میان نیاورند اما مجلس به تمام این جزییات با علاقه زیاد رسیدگی کرد. نجفی در جلسه کمیسیون آموزش مجلس می‌خواست به هر نحو ممکن از پاسخ به سوالات و شبهات پیرامون حضور و فعالیتش درآن دوره بگذرد و در طی دو روزی که موافقان و مخالفان به بیان صحبت‌هایشان درباره او در صحن علنی مجلس پرداختند، رسانه‌ها نیزبا دقت بیشتری به بررسی ادعاهای او پرداختند. نجفی هم در این میان تلاش کرد با صحبت‌ها و نامه‌هایش از خود دفاع کرده و ماجرای حضورش در خانه برخی کشته‌شدگان جریان آشوبگر و اظهارات ضد مناقع ملی‌اش در آن زمان را تکذیب کند. با این حال مدراک و شواهد و گفته‌های شاهدان عینی آنقدر بود که اظهاراتش نتوانست نمایندگان را قانع سازد.

محمدعلی نجفی در برابر انتقادات نمایندگاه درباره حضور در خانه قربانیان فتنه مدعی شده بود که این امر به تصویب شورای شهر رسیده بود که البته این مساله از سوی رئیس شورای شهر رد شد و گفت چنین مصوبه‌ای وجود ندارد.

در‌‌ همان زمان عکسهای مختلفی از او در حالی که با لبخند در کنار سران فتنه نشسته بود و در مهمانی‌های آن‌ها حضور داشت، منتشر شد که نشان می‌داد او هیچ انتقادی به عملکرد آن‌ها نداشته است. علیرضا زاکانی نماینده تهران، در صحن مجلس شورای اسلامی مسئله‌ای را بیان کرد که بعداز آن با تایید یکی از خانواده‌های کشته شدگان حوادث انتخابات نیز همراه شد. وی بیان کرد که به عنوان گروه تحقیقی مجلس به خانواده هر کدام از قربانیان که می‌رفتند، می‌دیدند نجفی به همراه خانم (م- الف) قبل از آن‌ها به آن خانه رفته و ابراز همدردی با خانواده قربانیان را با چاشنی دفاع از موسوی و متهم کردن نظام جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب همراه کرده است!

یکی از موضوعاتی که در جلسه بررسی صلاحیت محمدعلی نجفی مورد تاکید نمایندگان قرار گرفت، مخالفت او با نامگذاری میدانی در تهران به نام حماسه "9 دی" در جلسه علنی شورای شهر تهران بود؛ مساله‌ای که نجفی منکر آن شد و مدعی شد که علت مخالفت او با تغییر نام این میدان، نام «آیت‌الله حق‌شناس» (ره) بر آن بوده و او می‌خواسته ‌این نام همچنان بر این میدان باقی بماند.

با این حال، بررسی‌های بعدی مشخص کرد که نام میدان حق‌شناس، ربطی به عالم بزرگ و استاد اخلاق شیعه نداشته و صرفا نام یکی از ملاکان و زمین‌داران بزرگ منطقه بوده است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در این زمینه و در واکنش به سخنان نجفی گفت: میدانی به‌اسم آیت‌الله حق‌شناس در تهران نیست و میدانی که آقای نجفی از آن یاد می‌کند به‌نام فردی به‌اسم حق‌شناس است که گویا از مالکین قدیمی بوده و هیچ ربطی هم به آیت‌الله حق‌شناس ندارد. حتی گویا شبهه‌ای هم برای خانواده آیت‌الله حق‌شناس ایجاد شده بود و گفته بودند که این میدان از قدیم به‌نام حق‌شناس است و ربطی به آیت‌الله حق‌شناس ندارد. بنابراین این سخن آقای نجفی که گفته بود به‌خاطر دفاع از یک عالم با نام‌گذاری میدان 9 دی مخالفت کردم، خلاف واقع بوده است.

اما این تنها واکنش به اظهارات نجفی نبود. سید مسعود خاتمی رئیس وقت سازمان هلال احمر که مستقیما مسئول ارتباط با خانواده حادثه‌دیدگان بوده نیز در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس، به زوایای پنهان دیگری از ادعای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت. او نوشته که پس از تأکید مقام عظمای ولایت مبنی بر سرکشی و دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث فتنه 88، جمعیت هلال‌احمر، تیمی از مسئولین قسمت‌های ذیربط و تعدادی از امدادگران را مأمور کرد که پس از جمع‌آوری آمار و آدرس خانواده‌ها، با همکاری استانداری تهران به آنها سرکشی کند.

این هیئت پس از سرکشی به همه خانواده‌ها در تهران و بعضی شهرستان‌ها، موضوع را به مبادی ذیربط منعکس کرده و جهت پیگیری مشکلات، ارتباط با بعضی خانواده‌ها تداوم پیدا کرد. در همین سرکشی‌ها این هیئت در مواردی با حضور همزمان آقای نجفی و خانم ابتکار مواجه شدند در بررسی‌ای که از خانواده‌ها در مورد اقدامات افراد مذکور صورت گرفت، مشخص شد نامبردگان موضوعات خاصی را پیگیری می‌کردند.

بنابر نوشته خاتمی، "در اغلب موارد آقای نجفی و خانم ابتکار خود را نماینده موسوی و کروبی معرفی کرده و پیام آنها را اعلام می‌نمودند" و با بیان اینکه "شما باید حق خود را از حکومت بگیرید و مسئولین بالای نظام را عامل حوادث هستند، نوعاً باعث تحریک احساسات و شعله‌ور شدن آتش فتنه می‌شدند". آنها حتی "در مواردی اصرار داشتند به نحوی سران فتنه را به خانه‌های آسیب‌دیدگان ببرند که با مخالفت خانواده‌ها مواجه می‌شوند. در این زمینه اعتراف خانواده محترم فیض که در روزهای گذشته در سایت‌ها منتشر شد (و خود از رزمندگان دفاع مقدس بوده و فرزند خود را از دست داده) گواه این مطلب است".

* امضای بیانیه هجمه به نظام

اعتراض نمایندگان به امضای بیانیه‌های فتنه‌گران علیه نظام و رهبری توسط نجفی، مورد دیگری بود که مورد سوال نمایندگان قرار گرفت و آنان در سوالی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرسیدند: «نامه سرگشاده‌ای منتشر گردید که نام جنابعالی به همراه تعداد دیگری در ذیل آن آمده است که در این نامه که به مراجع عظام منتشر شده است نکاتی مطرح شده که مطابق اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده و اهانت به ساحت مقدس نظام کرده است. مزید استحضار این نامه به تاریخ 26 جولای 2009 مصادف با 4 مرداد 1388 می‌باشد.

نجفی در سخنانش در مجلس شورای اسلامی گفته بود که بعد از 29 خرداد 88 در راستای اهداف‌ فتنه‌گران گامی برنداشته است. وی همچنین درباره این نوع بیانیه‌ها که نام وی در ذیل آن قرار دارد نیز جوابیه‌ای نوشته و گفته است که ذیل این نامه را امضا نکرده و این ترفند سایت‌های خارجی بوده است.

این بیانیه که در بسیاری از سایت‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حتی سایت شخصی سیدمحمد خاتمی هم بازتاب یافت، هیچ‌گاه از سوی نجفی تکذیب نشد.

وی همچنین در واکنش به اتهامی که در سال 88 مبنی بر آزار جنسی معترضان به نظام توسط مهدی کروبی وارد شد و جنجال فراوانی را در رسانه‌های بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی به پا کرد، این‌گونه عنوان کرد که: اقدام کروبی هم شجاعانه و هم خداترسانه بود!

نجفی همچنین در ادامه توضیحات خود پیرامون اقدامات خداترسانه کروبی و اتهاماتی که علیه نظام وارد کرد، اینچنین می‌گوید: ما به عنوان کسانی که دلمان به حال نظام می‌سوزد امیدواریم این وقایع با بررسی جامع و بی‌طرفانه حل شود.

*میلی‌منفرد و رکورد شکنی تکذیبیه‌های دانشگاهی

جعفر میلی‌منفرد نیز از جمله وزرایی بود که از ابتدای مطرح شدنش به عنوان وزیر پیشنهادی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری حاشیه‌های رسانه‌ای و البته تکذیبیه‌های مختلفی راجع به اظهارات و سیاست‌های تبلیغاتی‌اش وجود داشت.

اولین تکذیبیه‌ای که وارد کارنامه اظهارات و فعالیت‌های تبلیغاتی میلی‌منفرد شد، ماجرای تکذیب اعلام حمایت 2400 نفره اساتید دانشگاهی از وی بود. پس از انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان حمایت اساتید دانشگاه‌های کشور از جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، موجی از تکذیب‌ها در جامعه دانشگاهی کشور ایجاد شد.

از این لیست 2400 نفره، اسامی 171 نفر متعلق به دانشگاه صنعتی اصفهان بود که بررسی این اسامی نشان داد اسامی 10 نفر از این لیست اصولا در دانشگاه وجود خارجی ندارند و 29 نفر نیز بازنشسته شده‌اند. 16 نفر از اساتیدی که نامشان در این لیست آمده بود نیز این حمایت را تکذیب کردند. از سویی شورای دانشگاه و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه صنعتی اصفهان، اعتراض خود را به درج اسامی خود در این بیانیه اعلام کرده‌اند.

پیش از این نیز اخباری در جعل، رد و تکذیب امضای این بیانیه در سایر دانشگاه‌های کشور توسط رسانه‌های خبری منتشر شده بود. پوراحمد معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز اظهار داشت: اسامی بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در این بیانیه به‌دروغ به‌عنوان حامی وزیر پیشنهادی علوم بدون اطلاع آن‌ها درج شده بود. وی با اشاره به اینکه بسیاری از این افراد وجود نام خود را در این بیانیه تکذیب کردند، تصریح کرد: بسیاری از همکاران نسبت به این مسئله اعتراض داشتند و رضایتشان برای درج نامشان در جمع امضاکنندگان را تکذیب کردند.

بعد از این اظهار نظر، مسئولین واحدهای مختلف دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، سروان، نی‌ریز، لاهیجان، ملکان، شهرکرد، زاهدان، زنجان، ارومیه و تهران جنوب نیز اعلام کردند که اسامی اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها بدون هماهنگی با اساتید و بدون رضایت آنان در این بیانیه درج شده است. حتی مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد ملکان گفت که فردی با نام احمد اصغری که با عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ملکان در لیست حامیان میلی‌منفرد گنجانده شده اصلاً در لیست اساتید این دانشگاه حضور ندارد. همچنین علی اشرفی، یعقوب فیروزی و علی خدادادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان نیز اعلام کردند که از درج نامشان در لیست حامیان میلی‌منفرد بی‌اطلاعند و در صورت نیاز در این خصوص اقدام قضائی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز نیز بیان کرد که پس از بررسی این لیست متوجه شدیم که نام 126 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد الیگودرز نیز در آن درج شده است که پس از پیگیری‌های لازم و پرس‌و‌جو از این اساتید مشخص شد که هیچکدام از آنان در جریان موضوع نبوده‌اند و از درج نام خود در این لیست اطلاع نداشتند.

تکذیبیه بعدی، از جانب سهراب صلاحی رییس سازمان بسیج اساتید کشور بود که ارائه شدن بورس تحصیلی به وی از سوی جعفر میلی منفرد را تکذیب کرد و گفت: به طور کلی هرگز بورس تحصیلی از وزارت علوم نگرفته‌ام.

*از تکذیب حمایت از فتنه تا فیلمی که تکذیبیه را تکذیب کرد

میلی منفرد در جریان دفاعیه خود نیز در رد این ادعای نمایندگان که عنوان کرده بودند او در فتنه حضوری چشمگیر داشته و هدایت‌گر جریانهای آشوبگر در داخل دانشگاه بوده، حضور و نقش‌آفرینی در این زمینه را تکذیب کرد و بعد که فیلم حضور او در این تجمعات در مجلس به نمایش گذاشته شد، گفت: این فیلم متعلق به سه روز بعد از انتخابات است که ما نگران این بودیم که حوادث 18 تیر و حمله به دانشگاه تکرار شود. به همین دلیل به دانشگاه رفتیم و جلسه‌ای در این مورد تشکیل دادیم اما من نه سخنرانی کردم، نه حرفی زده‌ام، نه موضعی گرفته‌ام. جرم من نشستن در آن جمع بود که باید بگویم در جلسه مسجد دانشگاه بالا‌تر از همه رئیس دانشگاه تهران نشسته بود. آیا این جرم است که کسی به مسجد برود، مگر من حرفی زده‌ام.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اما با اشاره به جزئیات تحصن اعتراضی مسجد دانشگاه تهران، ادعای میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم مبنی بر حضور فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران در تحصن این دانشگاه را تکذیب کرد. مرتضی سمنون مهدوی با رد ادعای میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر حضور فرهاد رهبر در تحصن دانشگاه تهران، گفت: تحصن اساتید در مسجد دانشگاه تهران در سال 88 به منظور اعتراض به تعرض افراد به کوی دانشگاه بود که اساتید اصلاح‌طلب و برخی چهره‌های دوم خردادی نیز با این بهانه ولی در اصل در اعتراض به نتیجه انتخابات در مسجد این دانشگاه گرد هم آمده بودند. وی افزود: در آن زمان جریان تعرض به کوی دانشگاه به عنوان بهانه حضور این افراد مطرح شد. ولی هدف تحصن، اعتراض نتیجه انتخابات سال 88 بود.

سمنون‌مهدوی ادامه داد: این جریان 2 روزه بود، در روز دوم تعدادی از اساتید در مسجد دانشگاه تهران جمع شدند، تعداد اساتید اصلاح‌طلب و چهره‌های دوم خردادی بسیار زیاد بود به طوری که اساتید بسیجی مجبور به ترک مسجد شدند و در حیات دانشگاه شعارهایی را برای روشنگری دانشجویان سر دادند. او اضافه کرد: حتی تعدادی از اساتید مستقل نیز در مسجد حضور یافتند ولی زمانی که متوجه شدند حضور اساتید اصلاح‌طلب به دلیل جریان حزبی و اعتراض به انتخابات است و تعرض به کوی دانشگاه را بهانه کرده‌اند از مسجد خارج شدند. وی با اشاره به حضور میلی‌منفرد در این تحصن، گفت: ‌ فرهاد رهبر در روز دوم در آنجا حضور نداشت ولی روز اول به دلیل گرفتن تریبون از فتنه‌گران همراه با اساتید بسیجی در مسجد حضور یافت. /ف

/تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فیضی 26 مرداد 1392
وزرای بی پول در مجلس رای نیاوردن بقیه حرفها توجیه !!!
علی ایمانی 26 مرداد 1392
آقا وقتی رهبر معظم انقلاب می بخشند و تأئید می نمایند و خود فرد در ملآ عام اقرار می کند که چنین کاری انجام نداده است و یا اظهار برائت می نماید ، معلوم نیست چرا بعضی ها اصرار به متهم کردن آن فرد دارند !؟
شاید سیستم گزینش وزراء توسط نمایندگان مجلس روش صحیحی باشد ولی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست .
آقای دکتر نجفی اکثریت آراء را بدست آوردند ولی وزیر نشدند . اصولاٌ وقتی فردی رأی ممتنع می دهد ، نباید رأی او جزو آراء محسوب گردد وگرنه چه فرقی بین رأی ممتنع و رأی مخالف وجود دارد !؟ شاید یکی از اشکالات رأی گیری مجلس ما همین مطلب باشد . یعنی رأی ممتنع جزو آرا مثبت تلقی می گردد یا منفی ؟ ضمن آنکه چگونه است که یک نماینده نسبت به وزارت یک نفر هیچگونه اظهار نظری ندارد ! این چه نماینده ای است !؟
علی 25 مرداد 1392
بنده هم تایید و تاکید می کنم نماینده ای که نتواند به وظیفه خود عمل کند و اینقدر توانمندی ندارد که رای مثبت یا منفی بدهد شایسته ی پارلمان نیست ، ضمن اینکه بسیاری از شاخص های فرهنگی و شخصیتی برخی نماینده های مدعی دینداری و دینمداری برای مردم روشن شد ، حیف از اینکه آنها برای ما تصمیم سازی می کنن هرچند نباید غافل شد که :
از ماست که بر ماست
محمد 27 مرداد 1392
ما فرهنگیان از نمایندگان انتظار داشتیم با توجه به مقبولیت بالای اقای نجفی مجلس به ایشان رای می داد . درایت و مدیریت ایشان با توجه به برنامه ای که ارائه داده بو د می توانست آموزش و پرورش سیاسی امروز را به اصل رسالتش که تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است تبدیل کند ولی حیف که بعضی از کاسبین فتنه موضوع صلاحیت ایشان را به رفتار سیاسی آقای نجفی در ایام انتخابات 88 گره زده و ما را از خدمت ایشان محروم کردند. ان شاءا.. رئیس جمهور محترم شخصی را در این سمت نامزد نماید که ویژگی های حرفه ای بالای ایشان را داشته و از گرایش سیاسی بدور باشد . تا آموزش و پرورش را از این وضع اسفناک نجات دهد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.